Jak jsem šila vánoční balicí papíry

Takové vánoční balicí papíry a stuhy jsou jen kapkou v moři, co se týká emisí, životního prostředí a naší planety. Takové malé nic. Ale jak jde o odpady v ČR, tak to rozhodně už nějaký vliv má. Taky jste viděli hned po Vánocích ty přetékající kontejnery na papír? Moje tchýně například jde s balicími papíry ke kontejneru hned na Štědrý večer a my s manželem kolikrát dříve dělali totéž. Jen ať na nás zbude místo... a to jsem bohužel ještě v té době nevěděla, že všechny ty metalické zlaté a stříbrné a lesklé papíry, které používáme, vlastně do papírového kontejneru vůbec nepatří (viz článek Jak zabalit dárek hezky a ekologicky) a ještě mohou dost zatížit životní prostředí. Ach jo.

U nás to bez zlata a stříbra a saténu neprojde...
Vím, že internetem na těch správných eko a zero waste skupinkách a stránkách před Vánoci doslova lítají obrázky dárků zabalených v novinách, hnědém papíru a sisalových provázcích či návodech, jak vyrobit obal či krabičku z druhé "stříbrné" strany tetrapakového obalu. Má to svá velká ALE. Jsem prostě vychovaná a naučená na to, že dávat někomu dárek zabalený v novinách je krajně neuctivé a nedůstojné. Navíc čtu Deník N elektronicky a pro papírové noviny bych se musela někam vydat světa kraj. Hnědý balicí papír je sice ekologický, ale prostě vzhledově fakt nic moc a červené stužky a zelené větvičky to ne vždycky zachrání. A dělat stříbrné krabičky z tetrapaků? No kde bychom u nás asi ty tetrapaky vzali, když mléko bereme od farmáře ve vratných skleněných lahvích.
Takové nádherné látky! Doufám, že balicí papíry z nich vytvořené jednou zdědí i moje vnoučata.
U nás jsou Vánoce prostě hodně slavnostní, přepychové, přezdobené, zlaté a stříbrné a nějaké snahy udělat je přírodnější (vzhledově) by mi prostě neprošly. A ani já bych z toho nebyla o moc šťastnější, prostě by to nebylo ono. Vidím to jasně, jeden rok bych zkusila být na Vánoce víc eko a přírodní a šetrná a hned za rok by to už vedlo akorát k hádkám a rodinná idylka by byla narušená a stejně by se znovu kupovaly metalické balicí papíry a plastové stužky apod. Kéž bych si tak mohla vyrobit nádherné balicí papíry, které by něco vydržely a už by nám i zůstaly. Nejlíp, abych je jednou slavnostně předávala nějakému svému vnoučeti, až budu hodně stará.
No ony samozřejmě existují. Dají se vyrobit. Nevím, proč mne to nenapadlo už předtím. Prostě vezmete brokátové, saténové a zlaté či stříbrné látky a ušijete si z nich látkové balicí papíry. Jak prosté!

Náš slavnostní vánoční ubrus a běhoun, obojí jsem šila z brokátové látky.
Látky jsem samozřejmě sháněla ze všeho nejdřív. Kombinovat barvy, vzory, hledat látky se zlatými nitěmi, probírat se zbytkovými látkami a hledat poklady, pátrat na aukru, to mě bavilo. Nakonec jsem objevila tmavě šedou brokátovou látku, ze které jsem ušila běhoun na sváteční stůl. A zbylo mi spousta a spousta látky právě vánoční balicí papíry. 
Píšu u šedé barvě, ale na fotce je černá... no jo, ono to vybírání přes internet poměrně dost mate. Samozřejmě ten brokát přišel černý. Na běhounu to nevadí, ale černé dárky nějak nechceme. Naštěstí přišel manžel, otočil látku a ukázal mi, že z druhé strany je nádherně stříbrná s jemnou kresbou. A bylo to vyřešeno, použijeme z rubu.

Až teprve po látkách jsem začala řešit, kde a jak to vlastně budu šít. Já, která v životě nedržela šicí stroj v rukou. Šitím nepolíbená, naprosto ztracená, na domácí práce nemožná... no, nakonec nic není nemožné. Šicí stroj mi půjčila moje maminka,  zaškolila mne moje sestra ("tady tohle zapneš a tady to provlečeš a použij prostě tuhle volbu") a pomohla mi kamarádka, když jsem nevěděla kudy kam dál. Věřte nebo ne, ušít si ubrus, běhoun a obšít rádoby čtveraté a obdelníkové kusy látky zvládne fakt i laik. A ten dobrý pocit, co jsem z toho měla (kromě teda bolení za krkem a zatuhlých svalů v šíji).

Tak tady je máte, dárky v látce a opravdových mašlích. Balí se krapet jinak, než je člověk zvyklý a chce to chvíli trochu cviku.

Co je zásadní?

  • Vědět, že dárky v látce se prostě balí jinak. Látka klouže, nedrží, nepřilepíte ji izolepou. Musíte omotávat stuhami několikrát na různých místech, jinak se to "rozjede". Chce to prostě cvik a určitý grif. Citlivé povahy se budou ze začátku asi chvíli vztekat, ale berte to jako dokonalé zenové cvičení trpělivosti a procvičování jemné motoriky. Občas si pomáhám papírovou lepicí páskou v místech pod mašlí (kupuju ji na Econea).
  • Na látku nemůžete fixou napsat jméno obdarovaného. Zavčas tedy objednejte jmenovky, nejlépe ty, které budou už "skoro" napořád opět cyklit každé Vánoce. 
  • Při rozbalování na Štědrý den ukliďte z dosahu všechny nůžky!
  • Malé děti si ne vždycky s rozbalením látkových stuh poradí, musíte jim pomoci.
  • Nebojte se do látky zabalit i prarodičům a přátelům a dalším osobám. Když je látka hezká, pochopí, že se nevyhazuje. Buď Vám ji vrátí při nejbližší příležitosti a nebo si ji ponechají na další balení pro někoho jiného.
Moje tipy na nákup látek:
  • Satén je sice krásný, ale extrémně klouzavý. Dárky se do saténu balily nejhůř.
  • Bílý satén a bílé lesklé látky mají nevýhodu, že jsou průhledné.
  • Skvěle fungoval brokát.
  • Satén i brokát se musel obšívat nadvakrát, jinak se moc třepil a vytahovaly se nitě.
  • Nejvíc byly děti nadšené ze zlaté látky. Ta taky byla nejvýhodnější pro začátečníka, nemusela se totiž vůbec obšívat, stačilo stříhat: https://www.latky-eshop.cz/latky/spolecenska-latka-metalic-zlata/349-95-polyester-5-spandex/ (šlo o látku na šaty pro tanečníky, se spandexem, natahovací)
  • Za brokátové, zlaté a stříbrné a saténové látky dáte majlant, jsou dost drahé. Je to napoprvé docela drahý nákup - ale to je ostatně jako u všech věcí, které nejsou "na jedno použití". Bude se to vracet postupně s každým dalším rokem, kdy je budeme používat.
  • Je dobré nechtít najednou udělat "celou sadu". Prostě stačí něčím začít a začít je používat a na zbytek ještě zatím dokoupit papíry. A každý další rok si došít a dopřipravit další a další látky, které k sobě budou ladit.
Jiné varianty, jak na krásné vánoční balicí papíry:
  • Schovávat si krásné balicí papíry z minulého roku (u nás absolutně nesnášená varianta, na kterou s manželem nemáme nejlepší vzpomínky z dětství a vždycky nás štvalo, jak hrozně moc opatrně se musely dárky rozbalovat.
  • Nestříhat hezkou látku, ale nechat si velký kus, do kterého jedné osobě dáte všechny jeho dárky jako do "pytle". (U nás taktéž neoblíbené, vypadá to, že má člověk "málo" dárků.)
  • Použít na balicí papíry různé látky ze starého nepoužitelného oblečení - staré polyesterové halenky apod. To je ideální a nízkonákladová varianta a když máte trochu vkus, tak to bude i pěkné. Nicméně, pokud oblečení ještě může sloužit, je lepší ho nabídnout na Vinted.cz a nebo na Aukro.cz.
  • Necháte si na Fler ušít látkové vánoční pytlíky k balení dárků, třeba takové https://www.fler.cz/zbozi/zlate-vlocky-a3-latkove-pytliky-10074277

Některé další tipy a nápady najdete v článcích:

Share:

0 comments